• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samla krediter som syns på UC eller krediter med hög ränta?

Aquarius

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
18 Maj 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Jag vill bli av med tre krediter på totalt 200000 kr. Ansökt om samlingslån på Lendo men för att få ner räntan på min erbjudanden var jag tvungen att sänka lånebeloppet till 150000 kr. Med andra ord kan jag bara samla ihop två krediter.

Nu funderar jag på hur jag ska tänka. Har Klarna på 50000 kr med 25% ränta (syns inte på UC) och ett kreditkort på 50000 kr med 17% ränta (som syns på UC).

Hur hade ni prioriterat? Få bort krediten från UC fast den har 17% ränta eller bli av med Klarna som har 25% ränta?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Sa du inte att du har fått 150 t. Betala båda
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag skulle säga att det beror på. Om ditt mål är att lite längre fram vill ta ett bättre samlingslån så är det ju bäst att satsa på kreditkortet. Om du inte har några sådana planer utan bara vill skapa dig en bättre ekonomisk situation med det här lånet skulle jag satsat på Klarna

Har de verkligen 25 procents ränta på Klarna nu, sjukt högt. Har själv 13 K som ligger där och skvalpar och borde göra mig av med.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Då är det Klarna dom jag skulle betala av p g a räntan. Men om du tänker låna mer i närmaste framtiden då är det bättre att lösa det som syns på Uc
 

Aquarius

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
18 Maj 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Jag skulle säga att det beror på. Om ditt mål är att lite längre fram vill ta ett bättre samlingslån så är det ju bäst att satsa på kreditkortet. Om du inte har några sådana planer utan bara vill skapa dig en bättre ekonomisk situation med det här lånet skulle jag satsat på Klarna

Har de verkligen 25 procents ränta på Klarna nu, sjukt högt. Har själv 13 K som ligger där och skvalpar och borde göra mig av med.
Tack för tips. Just nu behöver jag en bättre ekonomisk situation. Hela lönen går till boende och lån typ. Mat, transport och annat som inte går att ta bort från min budget har jag fått ta på kreditkorten och Klarna i ett års tid. Har blivit en ond cirkel och både inflationen och en sämre reallön hjälper ju knappast.

Har det senaste halvåret fått lära mig att leva snålt eftersom jag legat nära maxgränsen hela tiden. Nu är mitt mål att bli av med alla skulder samtidigt som jag måste få ihop vardagsbudgeten. Då kanske det är bättre att få bort Klarna och spärra sig därifrån och se till att betala av kreditkortet med 17% ränta med de pengar som blir över.
 

Aquarius

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
18 Maj 2023
Meddelanden
40
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Då är det Klarna dom jag skulle betala av p g a räntan. Men om du tänker låna mer i närmaste framtiden då är det bättre att lösa det som syns på Uc
Vill helst inte ta fler lån. Det skulle i såna fall vara om jag tar ett nytt lån med lägre ränta den dagen jag får bättre kreditbetyg. Men du har nog rätt. Vill bli av med Klarna!
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Hur mycket lån har du i övrigt (antal, summor och räntor) om du har fler än dessa tre?

Klokt att inte ta fler/mer lån. Enda undantaget är ju samlingslån för att lösa sämre. Men gå då inte i klassiska fällan att skuldsätta dig mer än du behöver (typ lånar 350 K fast du behöver 325 och tänker att du ska spara 25 K. Det är väldigt få av oss som klarar utan de brukar snabbt gå åt och så är man plötsligt mer skuldsatt än innan:-(
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp